Asi nejdůležitější je si říci, co produktivita je. Definice produktivity = účinnost vložených zdrojů a užitek jimi získaný. Za užitek můžeme považovat subjektivní pocit nebo měřitelný výsledek práce.
Když říkám „produktivní“ mám na mysli produktivitu v práci, kterou máte udělat. Nikoli produktivní nakupování nového oblečení na zimu nebo nákup doplňků do domácnosti. 🙂
Já osobně jsem produktivnější, když mám vlastní prostor na práci. Dokážu se cítit pohodlně a nedochází k žádnému rozptýlení (úklid, vaření, Netflix atd.).
Práce ve sdílené kanceláři či coworkingovém centru
V kancelářském prostředí existuje tolik spouštěčů, které vám mohou zabránit v soustředění a ztratit myšlenkový směr. Například kolegové, kteří vám kladou otázky; přátelé, kteří s vámi v úterý chtějí rozebírat plány na víkend anebo pouhé škádlení pro navození veselé atmosféry v kanceláři. Ne nadarmo se říká, že stačí, aby jeden člověk ze sta měl špatnou náladu a ovlivní to všechny ostatní v soustředění.
Nechápejte mě špatně. Já sama jsem pracovala v kanceláři posledních deset let a určitě to byla pro mě důležitá zkušenost. Ale není nic lepšího než vstát a nemuset dojíždět, nemuset nastupovat do autobusu nebo v ranní špičce čekat v koloně aut. Nakonec se dostanete k vašemu pracovnímu stolu a zjistíte, že tam pracoval někdo přes víkend. Nechal po sobě drobky od jídla, obaly od pití a ulepil vaši klávesnici. Zvláště v pondělí ráno nechcete tuto situace zažít. 🙂 Toto vše je pro mě dostatečná motivace k práci na dálku.
Pokud nejste opatrní, tak kancelářský život, ale i práce z pohodlí domova může spoustu lidí ovlivnit v životní rovnováze mezi pracovním nasazením a soukromým životem. Skvělou knihou, jak zvládat pracovní produktivitu bez stresu je Mít vše hotovo od spisovatele Davida Allena. Naučí vás využívat metodu GTD ve vašem pracovním životě, kdy zefektivníte práci, získáte volný čas, zbavíte se stresu a zklidníte svoji mysl.
Vypozorujte, kdy jste nejproduktivnější
Největší aktivitu na sobě pozoruji dopoledne a večer. Dopoledne mám nejvíce energie a dokážu se více soustředit. V podvečer mě naopak napadají různé myšlenky na zlepšení a úkoly, které jsem během dne opomenula. Není tedy nic lepšího si všechno zapsat, vyprázdnit svou mysl a automaticky se mi vytvoří to-do-list na další den. 🙂 Je důležité být k sobě upřímný a rozvrhnout si pracovní den podle své energie. Není nic horšího než pracovat na důležitém úkolu v momentě, kdy jsme vyčerpaní a tím pádem demotivovaní k práci.
Tipy na vyšší produktivitu při práci z domova
1. Začněte svůj den dobrou snídaní a čajem
– pokud nejste ranní ptáče a ráno není vaše nejoblíbenější část dne, tak si vytvořte rutinu. Připravte si dobrou snídani, na kterou se budete těšit a hned budete mít ráno příjemnější včetně pozitivní energie na plnění úkolů.
2. Dopřejte si kávu až v 10:00
– piji kávu 1 – 2 krát denně a vypozorovala jsem na sobě, že když kávu odložím na 10. hodinu, tak moje pracovní nasazení je do oběda mnohem produktivnější. Pokud nejste „kafaři“, tak doporučuji bylinkové čaje (kombinace mátového a fenyklového).
3. Nastavte si alarmy a připomenutí
– obvykle si ke každému úkolu přiřadím i časový úsek, během kterého se mu chci plně věnovat. Většinou si nastavím alarm nebo je skvělé využívat aplikace. Buď pro soustředění (Be Focused, Forest – Stay focused) nebo pro zaznamenání času při práci pro vícero klientů (Toggl nebo jiný time tracker).
4. Stanovte si denní cíle
– pokud si na každý den zvolíte alespoň jeden cíl, tak podpoříte svou všímavost, štěstí a samozřejmě i produktivitu. Cíl si zvolte jak pro pracovní část dne, tak i pro osobní život. Můžou to být i maličkosti, důležité ale je, to splnit. Cíle si zaznamenávejte do diáře a večer si políčko odškrtněte jako splněné. Je mnoho skvělých aplikací na zaznamenávání úkolů a cílů, osobně doporučuji Microsoft To Do nebo pro náročné uživatele Todoist.
5. Omezte rozptýlení a vypněte upozornění
– o rušivých elementech v kanceláři jsem už hovořila. Je ale důležité je omezit i v domácích podmínkách, které ale naštěstí můžete více ovládat. Pracujte ve vymezené místnosti nebo pokud nemáte tu možnost tak v co nejklidnějším prostoru vašeho bytu. Zároveň při práci (pokud vám to situace dovolí) si vypněte veškeré upozornění jak na počítači, tak i na telefonu. Vymezte si časový úsek, kdy se emailům a jiným záležitostem budete věnovat.
6. Projděte se na čerstvém vzduchu
– doma při práci je nejtěžší stanovit si pauzu a chvilku odpočinku. Nastavte si tedy například alarm a alespoň jednou během pracovního dne běžte ven. Čerství vzduch vám dodá energii, vyčistíte si myšlenky a odbouráte stres. Máme podzim a chápu, že se vám nebude chtít jít ven v dešti nebo sychravém počasí, věřte ale, že to funguje. 🙂
7. Milujte svou práci
– pokud vás vaše práce baví a naplňuje, tak je to ten nejlepší prostředek, jak zůstat produktivní. Zároveň pokud vaše služba nebo produkt pomáhá ostatním lidem a dělá je šťastnými, tak je to přeci ta nejlepší odměna. Ano je to klišé, ale pravdivé. 🙂
Uvědomte si své hranice
Přijdou dny, kdy vám chybí motivace a energie, to je naprosto normální a běžné. Je tedy důležité nebýt na sebe příliš přísní a zvolnit. Pokud to jde, tak některé dny si například přispím nebo si stanovím jediný cíl a to, abych zvládla osobní úkoly (úklid, nákup, venčení psa, čtení knih).
Nejsme stroje, nikdo nemůže pracovat a soustředit se 24/7. Obzvláště v dnešní náročné době s covidem, kdy se obáváme o své blízké, přátelé, vlastní zdraví a v neposlední řadě o svou práci. Je v pořádku nebýt produktivní každou minutu celého dne. Jen najděte něco, co vám vyhovuje, využijte toho, dokud nedosáhnete výsledků, po kterých toužíte.
Zůstaňme pozitivní 🙂