Napíšete do vyhledávače slovní spojení „Hledám virtuální asistentku“ a přemýšlíte využít služeb pro vás cizího člověka? Respektive předat některé vaše „povinnosti“ na jinou osobu?
Jak mít jistotu, že úkoly budou odvedeny dle vašich představ? Jak přistupovat ke spolupráci, abyste se nemuseli bát o svá data a v některých případech i o citlivé údaje? Pojďme se podívat na pět bodů, které jsou stěžejní při výběru virtuální asistentky.

1. DŮVĚRA
Pro mě, jako asistentku, je rozhodně na prvním místě vzájemná důvěra. Obchodní vztah se upevňuje již od prvotního kontaktu a přístupu k vyřešení problému. Vzájemné porozumění a respekt je klíčovým bodem k navázání kvalitní spolupráce. Postupem času mi klient důvěřuje v delegování jednotlivých úkolu a zároveň já věřím jemu při proplacení faktury za odvedenou práci.
2. ČAS
Dalším nejdůležitějším tématem je čas. Pro klienta je to jeden z hlavních důvodů proč mít vlastní asistentku. Potřebuje se věnovat své hlavní činnosti podnikání a uspořit nějakou tu hodinku pro rodinu, přátele a jiné aktivity. Na rozdíl pro asistentku to je ukazatel odvedené práce, podle kterého je oceněna. Je tedy důležité si ujasnit časové možnosti obou stran hned na začátku. Sdělit si klientovy představy a zároveň zvážit časové možnosti asistentky, aby práce byla efektivní a hotová v požadovaný termín.
3. ODBORNOST
Nikdo neumí všechno, a to platí i u virtuálních asistentek. Některá se zaměřuje na správu sociálních sítí, další na komunikaci se zákazníky, na marketing, na personalistiku a takto bychom mohli vyjmenovávat do nekonečna. Kompetentnost je velmi široká a stačí si pouze vybrat tu správnou osobu dle odbornosti. Pozor ale na asistentku, která nabízí i modré z nebe, nikdy nebude práce odvedena tak kvalitně, jako od osoby, která se věnuje pouze dané oblasti. Služba bude možná dražší, ale budete mít jistotu specializace.
4. REFERENCE / SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Když si zaměstnanec hledá novou práci, zjistí si informace (tedy by alespoň měl :)) o společnosti, do které se hlásí. Už ale není zvykem, že si firma obstará reference o kandidátovi (u nižších pozic) z bývalých zaměstnání. U podnikatelů je to ale trochu jinak. Potřebujeme alespoň některé informace z jeho současného nebo minulého působení na pracovním trhu, abychom věděli, s kým máme tu čest. Nejsnadnější způsob je si dotyčnou osobu či firmu vyhledat na sociálních sítích nebo si přečíst dostupné reference, které uvádí na webu. U virtuálních asistentek doporučuji zhlédnout LinkedIn a Facebook, zaměřit se na aktivitu, oblasti zájmů či komentáře jednotlivých příspěvků.